Matkalla oli todella ihanaa, maisemat oli upeita ja nähtävyydet myös, majoitus parempaa kuin odotettiin ja ruoka hyvää ja sikahalpaa, samoin myös alkoholi ja tupakka.
Matkakartta näytti loppujenlopuksi tällaiselta noin suurinpiirtein:
la 12. päivä
Tartto
pe 18. päivä
Tartto-Tallinna-SUOMI-Helsinki-Turku
Tästä tietty puuttuu monet pikkupaikat jossa pysähdyttiin kahville ja veskiin. Vessat muuten, ne oli melkeinpä siistimmät kuin suomessa, siis yleiset vessat!

Jokainen yö oltiin oikein mukavassa hotellissa/hostellissa/motellissa ja kaikissa oli suihku ja wc, yhdessä jopa hiustenkuivain!(mitä en itse ottanut mukaan) :D Viimeiset kaksi yötä oltiin Tartossa jossa yövyttiin opiskelija-asuntolan yhteydessä olevassa hostellissa, se oli kyllä ihan huippu, maksoi yöltä vain 30 ja huoneita oli kaksi, makuuhuone erikseen ja olohuone jossa oli keittiönurkkaus kaikkine varusteineen sekä lämmitetty wc/kylppäri.
Eli siinä suhteessa kävi enemmän kuin hyvin, alkuun kun olin ihan varma, että en joka päivä pääse suihkuun ja että vessatkin olisi ihan kamalia, ellei peräti pitäisi käydä pusikossa, mutta onneksi appi ja ystävänsä ovat sivistyneitä ja halusivat hekin kunnon vessat huoneisiin ja kävivät jopa suihkussakin matkan aikana, joten se oli ainakin taattu.

Kamalasti joistain paikoista tuli otettua kuvia ja joissain paikoissa miehen kännykkä taas toimitti kameran virkaa, nyt onkin sitten sekaisin kameran ja kännykän kuvat.

Ei siis muuten menty sinne Auschwitziin, olisi ollut muuten koko reissu pelkkää ajamista, nyt mentiin ihan rauhassa ja siltikään ei ehditty oikein joka paikkaa katsella kovinkaan paljoa, illalla hotellin haku ja sitten hiukan turisteilua ja aamulla ehkä vielö hiukan ja sitten taas paikan vaihtoa. Tartossa oltiin sitten ke illasta pe aamuun ja siellä ehdittiin hiukan jo kävelemään rauhassa ja katselemaan ja ostettiin tuliaiset. Silti jäi monta paikkaa katsomatta minne olisin halunnut mennä, Lelumuseo, Kasvitieteellinen puutarha, geologinen museo ja KGB:n sellit (appi kävi siellä, saadaan ehkä kuvia).... Mutta niissä menikin jo aukioloajat hiukan vastaan.

Muuten siellä kyllä oli, varsinkin Latvian ja Liettuan puolella, paikat auki todella myöhään, kaupat oli auki 23 saakka ja pikkukaupatkin oli auki yhdeksään asti! Tuntui kummalliselta hiukan. Ja kaupoissa oli viinit ja viinakset samassa, sekin oli hassua.

Muutenkin oli rauhallista, Pärnu oli ihana paikka ja samoin Tartto, sinne haluan joskus uudelleen. Ongelmia ei ollut, mitä nyt Riikassa pari likkaa yritti näpistää apen ystävän taskusta, mutta onneksi huomattiin ja yritys epäonnistui. Ja Liettuassa ensimmäisessä kaupungissa, en muista nimeä, jäimme miehen kanssa autoon kun muut menivät vaihtamaan paikallista rahaa ja joku tumma mies, näytti mustalaiselta, yirtti tulla siihen jotain selittämään, kerjäsi varmaan rahaa... Mutta muuten ihmiset oli oikein ystävällisiä ja hymyileviä ja vaikka varsinkin Liettuassa oli kieliongelmia (siis se niiden kieli on ihme mongerrusta ja siellä ei edes nuoret oikein osanneet englantia) niin silti asiat saatiin hoidettua ilman ongelmia ja hymyilyn ja naurun kera. Virossa olikin jo ihan eri juttu, siellä melkeinpä ymmärtävät suomea joka paikassa, Pärnussa varsinkin osasivat hyvin ja jos ei suomella niin ainakin englannilla pärjäsi hyvin. Olikin hauskaa, kun paluumatkalla todettiin, että nyt pitääkin sitten taas alkaa varoa mitä puhuu, kun saavutaan Viron puolelle... :D Tosin tartossa oli myös suomalaisia, siellä vissiin joku 1% on suomalaisia, sehän on yliopistokaupunki ja meillä olikin eräässä kahvilassa viereisessä pöydässä suomalaisia opiskelijoita ja toisessa pöydässä kunnon suomalaisia turisteja... :D

Mutta, ennen kuin tämä paisuu ihan giganttiseksi luritukseksi (sitä on kai turha yrittää välttää) niin laitan kuvia.. Onkin vaikeaa päättää mitä laitan ja mitä jätän laittamatta.. Apua...  :)

Viron Pärnussa:
Tämä kuva-arvoituksen talo on julkinen wc. Kyllä. Todella. Sisällä istui kaksi naista, joille maksettiin pääsymaksu (jokin ihan nimellinen) ja sitten asialle. Suloinen talo.
Tämä kuva oli niiiiiin pakko laittaa XDXD *reps* Oltiin syömässä illalla, ja minulla on tuossa lautasella pihvi, joka itseasiassa oli oikein hyvää, mutta en tiedä miten onnistuinkin tähän kuvaan saamaan itselleni tuollaisen ilmeen... :D Mutta sehän onkin juuri oikea ilme, eihän KASVISSYÖJÄ voi pihviä syödä, yökyök..... :D Tuota ennen pelleilin, olin peukut pystyssä ja virnin ja halusin miehen ottavan siitä kuvan, mutta höh ei ottanut... :D
Tuossa paikassa oli todella edullinen ruoka, tuo minun annos maidolla, miehen samanmoinen isolla pihvillä ja maidolla sekä oluella ja minun jälkkäri, vain 10 euroa!!! 10 euroa! Uskomatonta... Huh huh.. Ruoka oli niiin edullista koko matkan ajan, että ihan hirvitti ajatus tulla takaisin suomeen... :D Täällä ei paljon ravintoloissa käydä, kun alkukeittoakaan ei varmaan saa tuolla kympillä, kahden ihmisen koko ateriasta puhumattakaan...

Virosta menossa Latviaan, ennen rajaa Häddepaik (tai sinnepäin) niminen kylä ja ihanat rannat (tällaista oli myös Pärnussa, ihanan valkoista hiekkaa ja niin pehmeää!:
Mies ja appi matkalla autolle rannalta. Tuolla "sillalla" oli muuten ihan hirveästi etanoita, sai koko ajan katsoa mihin astuu.. Mies rusauttikin yhden oikein mehevästi.... yyh...
Kuva tornista, joka näkyy edellisessä kuvassa. Oli aika sumea päivä.
Röttelöä ja uutta:
Ihan vierekkäin tuolla oli koko ajan vanhaa lahoa röttelö ja uutta ja upeaa.. Siis koko matkan ajan, slummeista upeisiin luksuslukaaleihin.
Tässä kuvassa ollaan jo menty Latvian rajan yli ja otettiin vielä kuva rannasta ja merisumusta, joka kätki sisälleen kylän joka oli rannan vieressä. Sumu oli todella sankka joissain kohdin. Tässä oli ranta selkeä, mutta rannan takana oli sumua ja tuolla näkyy veden päällä sumua.

Latvian pääkaupunki Riika:
Hotellin käytävästä kuvaa, kännykällä otettu, halusin kuvan, kun käytävän seinät oli valkoiset ja siellä täällä näkyi tiiliä ja katossa oli ihanat tummat parrut. Teema jatkui huoneessa, jossa oli myös suihkukaapin lisäksi aivan ihana näkymä ikkunasta ulos:
Komeaa, eikös? En nyt tähän hätään muista tornin nimeä, mutta Venäjän vallan aikainen se ilmeisesti on.. Kävimme siellä ylhäälläkin, saatte siitä kohta maistiaisia:
Komea rakennus.
Kuvassa nykyiset kauppahallit, entiset zeppeliinien rakennushallit. Sodan aikaan siellä oli valmistettu saksalaisia zeppeliinejä. Kauppahalli ja tuo tori olivat ihan hotellimme takana, ovesta pääsi suoraan keskelle humua. Kauppahalleissa oli niin paljon tavaraa, laidasta laitaan, rihkamaa, lihaa, kalaa (eläviä sai kalastaa), mausteita, kahviloita... Yhdestä hallista pakitimme kilpaa ulos, sillä siellä oli roikkumassa kokonaisia sikoja, ja koukuissa oli possunpäitä raakoina ja paistettuina.. Yhdessä kohtaa mies sahasi sian ruhoa komealla sahalla... Ja sorkkiakin siellä myytiin ja aivoja. Kaikkea. Huh. :D
Tuossa mustakattoisessa rakennuksessa jossa on kolme kattoikkunaa (valkoista kohtaa) on meidän hotellimme. Keskimmäinen noista oli meidän kattoikkuna :) Tuossa takana olevassa hallissa oli juuri ne pahimmat possujutut..
Tuolla takana on Stokkan talo ja sieltä kautta pääsi vanhaankaupunkiin. Siellä ei ehditty juuri olemaan, harmikseni.
Meneepäs tässä kuvat kamalaksi pikselimössöksi, höh.. Pitää laittaa myöhemmin linkkiä vaikka isompiin ja parempiin kuviin.. Eniveis, tässä olen mie tornin huipulla. :D Onneksi kasvot on juuri ne jotka on menneet pikselimössöksi :D

Matkalla Liettuaan Bauskassa Rundálenin linnassa, jota myös Itämeren Versailesiksi kutsutaan:
Talleilta linnaan.
Linnan pihaa ei ole entisöity ainakaan vielä.
Upea kattomaalaus.
Tanssisalin posliinihuone.
Tanssisalin seinillä oli ihania kuvia.
Ykis upea kattomaalaus taas.
Herttuan makuuhuone.
Ja näkymä herttuan makuuhuoneen ikkunasta. Puutarhaan ei kunnostusten takia saanut mennä.
Upeita huoneita siellä riitti, niitä on yhteensä yli 130.
Upea lipasto.
Yksityiskohta.
Naisten vaatteita.
Upea, eikö?
Komea aamutakki miehelle.
Tässä herttuatar varmasti joi päiväkahvit.
Herttuattaren makuuhuone.
Herttuattaren "huusi" istuimineen.

Liettuassa Vilnassa:
Hotellilla oli hiustenkuivain :D Kaksoisleuka rules! :D
Hotellilla oli oma kisuli :) Tui.
Kissoja (irto) oli muuten Latvian puolella paljon, kun taas Virossa oli kulkukoiria. Ihmiset ei juuri välittäneet, meitä kyllä hiukan teki mieli mennä katsomaan, mutta parempi oli vaan pysyä poissa, kun ei teinnyt oliko niissä tauteja tai olivatko kiukkuisia.
Tämän kadun varrella käytiin kahvilla.
Kahvilan kyltti. Aika makea.
Kirkkoja.
Täytetty majava illan ruokapaikassa.
Samaisessa paikassa hirven pää.
Torni mäellä, jonne mentiin eräänlaisella "köysiralla".
Latvia ja Liettua olivat kuorrutettuja voikukilla. Niitä oli PALJON. Äitiä ois tullu ikävä, jos ois leikkaamaan laitettu. :D
Haikaroita oli muuten myös paljon, joka talossa melkein omansa. Komeita lintuja (siipiväli kaksi metriä) ja komeitä pesiä! Eilen tuli Avarassa Luonnossa ohjelmaakin haikaroista. Siinä sanottiin, että pesät voivat painaa liki tonnin!

Liettuan puolella käytiin ennen Latvian rajaa Euroopan maantieteellisessä keskikohdassa:
Mää, mää, mää :)
Turistiryhmä eksyi paikalle samaan aikaan.

Daugavpils -nimisestä pikkukaupungista Latviassa, jossa oltiin yötä:

Daugavpilsin jälkeen lähdettiin kohti Viroa ja keskellä ei mitään syötiin aamiainen 4 tähden motellissa, joka oli kyllä niihin hintoihin nähden aika kallis. Aamupalaan kuului mehu, ensin tuodut juustoiset paahtoleivät ja letut hillolla. Namnam. :)

Virossa Tartossa:
Täällä ehdittiinkin sitten olemaan kauemmin, niin kuin sanoin. Laitan myöhemmin kuvaa omista "tuliaisistani" eli niistä mitä mies minulle osti. Täältä ostettiin myös miehen siskoille tuliaispalkkiot Bobinin hoitamisesta, toiselle hauska t-paita ja toiselle hevosenkenkätaulu.
Raatihuone. Kolmas lajiaan, rakennettu 1700 -luvun lopulla. Tässä kadun varrella oli hirmusti kahviloita ja matkamuistopaikkoja.
Suutelevat opiskelijat -patsas, vuodesta 1998 lähtien.
Isä ja poika -patsas. Taitelija itse poikansa kanssa. Tämä oli aika hauska näky. :D Minä heti ekaksi tsekkailin, että kummalla on isompi ja pojallahan se... Appi ystävineen taas (olivat eri aikaan nähneet) olivat huomanneet, että patsaat ovat muuten aika sameat, mutta "pilit" on ihan kiiltäviksi kuluneet... :D
Patsas valmistui jo 1977 ja Tartossa se on ollut vuodesta 2004.
Enkelinsilta. 1838 rakennettu ja nimen taustalla on ilmeisesti käsite englantilainen silta, koska Toomemäen puisto on englantilaistyylinen.
Paholaisen/Pirun silta. 1913. On omistettu keisari Aleksanteri I:lle.
Tähtitorni. 1800 -luvun alussa rakennettu. Tänne ei valitettavasti päässyt sisään, isommalla ryhmällä olisi saanut mennä ja katsoa kaukoputkellakin.
Vanhan Tuomiokirkon raunioita.
Aika kivasti säilynyt, nyt niitä ilmeisesti myös kunnostettiin tai ainakin tuettiin.
Tietopankkina voin kertoa, että ensimmäisen kerran kirkkoa alettiin rakentaa 1200 -luvulla ja se valmistui 1400 -luvulla. Liivinmaansodassa se tuhottiin ja 1600 -luvun alussa tulipalo poltti loput.
Puistoa. Tuollapäin olisi ilmeisesti ollut uhrikiviä, mutta kävelimme harmikseni ohi, koska miehelle tuli nälkä ja aloimme valua kohti keskustaa..
Matkalla keskustaan löysimme hyvän kadun.. :D Hauskoja kadunnimiä oli siellä enemmänkin.
Lutsu -kadun varrella.
Tämä on "Vino talo". Talo on oikeasti kallellaan, vain ovi on suorassa :) Talossa sijaitsee galleria. Talon toinen puoli tukeutuu vanhaan kaupunginmuuriin ja toinen paalutukseen, ja siitä johtuu kallistuminen.
Syömässä käytiin Georgialaisessa ravintolassa, jossa oli aika mausteista ruokaa. Mutta jälkiruoassa ei ollut valittamista! ;D
Portaikkoa ravintolaan.
Minä jälkkärin kimpussa :D
Tarjoilijoilla  oli ihanat asut, miehellä varmaankin jonkinlainen kansallispuku ja naistarjoilijallakin ihana violetti mekko kultakäätyineen. Ja kokki valmisti ruokaa ihan siinä "silmien alla", eikä missään takahuoneessa.

Tartosta matkalla Tallinnaan, noin puolivälissä on hyvä kahvipaikka:
Huomaatteko mitään omituista? :D

Huh, nyt on kyllä jo niiiiiiiin paljon asiaa, ettei kukaan jaksa tätä edes selata läpi! Valitan.. :D Mutta kun on niin vaikea jättää pois jotain ja valita kaikesta ihanasta..