Työmarkkinatuki? Peruspäiväraha? Mitäs nää oli? Olenko mä maininnut niitä täällä ennen?

Äitini heräsi jostain horroksesta eilen illalla ja soitteli ja kyseli olenko kysellyt näitä. Että kyllä hän on saanut aikoinaan. Vaikka isä oli töissä.

Mutta kun kyllä minä kaiketi olen näitäkin kysellyt ja kieltävää vastausta saanut? En voi millään muistaa. On sitä jo niin monelle taholle ja niin monasti ruinattu....

No, menen Kelaan kyselemään asiasta. Tuossa peruspäivärahassa (olikos se se) kai oli kyllä se jokin pykälä, että on pitänyt olla väh. 10kk töissä viimeisten kahden vuoden aikana. En minä varmaan ole ollut.

Huh. Tuleepa taas päivä. Työkkäriin ja Kelaan. Uh. Lievennän hommaa poikkeamalla myös postiin ja kirjastoon.

1777468.jpg

EDIT:

Joo. Nyt muistan. Sain Kelasta lehtisen jossa on kaikki työttömälle maksettavat (HAH!) edut (siis niin mitkä?). Pitää vielä lueskella ja tutkia/miettiä, mutta perushomma tuossa työmarkkinatuessa oli ainakin se, että siinä katsotaan puolison tulot. Ja jos tulot menee yli 1800e niin työttömälle ei makseta mitään ja jos puolison tulot menevät vain yli 1300e niin tuesta vähennetään osia. Eli varmaan noin puolet. Eli käteen jää = ei mitään. No, jos vaikka edes se vuokran verran.
Tätä tosiaan kokeiltiin joskus, mutta kai sitä voi uudelleenkin... Vaikka turhaahan se on. Ei tuon palkka tuosta mihkään ole muuttunut, ei ainakaan huonompaan. Mutta jospa edes silti.... Ja minähän olen se negatiivinen pessimisti. Mutta silti saa joskus toivoa. Vaikka tietää homman turhaksi. Toivominen on kummiskin ilmaista. Mihinkään muuhun tässä ei oikein varaa olekaan. Uh.