Nyt on sitten ammuskeltu Suomessakin koulussa. Jokelassa. Yli viisi kuollutta Ilta-Sanomien mukaan tällä hetkellä. Sairaalassa yksi kriittisessä tilassa ja useita muita lievempiä vammoja saaneita.
Ampuja oli 18 -vuotias abiturientti.

Mistäköhän moinen ajatus sällin päähän on tullut? Veikkaisin että osasyynä on TV. Ihan varmasti. Mistä tuollaista muuten keksisi. Amerikassa näitä nyt on jatkuvasti ja eikös Venäjällä juuri vietetty vuosipäivää vastaavan tapauksen johdosta?

Minä olen ollut koko päivän uutispimennossa, mies äsken vinkkasi mulle tätä informaatiota puhelimessa. Pitää myöntää, että ei niihin ulkomailla tapahtuviin juttuihin osaa oikein sympatiseerata, mutta kyllä tämä hiukan onholta tuntuu! Amerikassa kuka vain saa aseita mistä vain, mutta että Suomessa joku aseen käsiinsä saanut alkaa pamauttelemaan kanssaopiskelijoitaan, ei ummarra. Miehen mukaan yksi kuolleista on koulun rehtori. Voisihan sitä ymmärtää että tyypillä on abivuoden pianeet kihahtaneet päähän ja kostoa haudotaan opettajakuntaa vastaan, mutta miksi pitää niitä kanssaopiskelijoitakin alkaa tulittamaan? Sitä en ymmärrä, oltiin sitten Suomessa tahi muualla. 

Ahaa! Seuraavassa selitys asiaan. Ote on suoraan Ilta-Sanomista:

"Jokelan koulun ammuskelusta epäilty 18-vuotias oppilas postitti internetin irc-galleriaansa mm. seikkaperäisen hyökkäyssuunnitelman sekä selityksen järkyttävälle teolleen.

- Viha, se on asia jota olen täynnä ja rakastan sitä, mies kirjoitti irc-galleriassaan.

Hän kävi huolellisesti läpi seikat, jotka ajoivat hänet järkyttävään tekoonsa.

- Jokin aika sitten uskoin ihmisyyteen ja halusin elää pitkän ja onnellisen elämän... mutta sitten heräsin.

Mies kertoo pohtineensa elämää pitkään ja tulleensa murheellisen johtopäätökseen.

- Olen tullut pisteeseen, jossa en tunne kuin vihaa ihmisyyttä ja ihmisrotua kohtaan, hän kirjoittaa.

- Olen saanut tarpeekseni. En halua olla osa tätä kieroutunutta ja mätää yhteiskuntaa. Kuten jotkut viisaat miehet ovat sanoneet, ihmiskunta ei ole puolustamisen arvoinen... vain tappamisen.

Mies kirjoittaa, että ei pelkää kuolemaa. Hän sanoo olevansa valmis kuolemaan asian puolesta, jota hän pitää oikeana. Lopuksi hän esittää toivomuksen, jonka mukaan ketään muuta ei syytetä tragediasta.

- Ja muistakaa, että tämä on minun sotani, minun ideani ja minun suunnitelmani. Älkää syyttäkö ketään muuta teoistani kuin itseäni. Älkää syyttäkö vanhempiani tai ystäviäni.

- En kertonut kenellekään suunnitelmistani ja pidin ne aina omassa mielessäni.Mies päättää kirjeensä hyytävään, isoin kirjoitettuun toteamukseen.

- Inhimillisyys on yliarvostettua!"

Ja myös:

"Internetin videosivusto YouTubeen oli eilen postitettu video, jonka otsikko viittaa Jokelan kouluun ja verilöylyyn.

Minuutin ja 17 sekuntia kestävän videon alussa on kuvattu koulua ulkoapäin. Myöhemmin videolla näkyy poika, joka osoittaa käsiaseella kohti.

Videon taustalla soi KMFDM-yhtyeen Stray Bullet -kappale. Englanninkielisessä kappaleessa lauletaan mm, että olen pahin painajaisesi, olen pahin vihollisesi.

Videon on lähettänyt nimimerkki Sturmgeist89 on liittynyt YouTuben käyttäjäksi kaksi viikkoa sitten.

Video on kerännyt tapauksen jälkeen valtavasti kommentteja, mutta kukaan ei ilmeisesti ollut huomannut sitä ennen ampumavälikohtausta."

Ei voi muuta kuin pyöritellä päätä tällaista tekstiä lukiessa... Tottahan tässä on, että ihmiskunnassa on mätiä omenoita useampi korillinen, mutta millä perusteella tämä nuori mies on sitten määritellyt uhrinsa näiksi mädiksi omenoiksi?

Joo,o. Että näin meillä. Mahtaakohan ylittää uutiskynnyksen myös muualla maailmassa?

Minä nyt jätän tämän aiheen ja siirryn kevyempiin juttuihin... Väsäilin tuossa juuri äsken pari pakettia nukkisaiheisia joulukalenteriluukkuja jotka ilmoitin voivani tehdä. Ihan kivaa puuhaa tuo antaminenkin on :D Lisäksi väsäsin isälle isänpäiväkortin äkkiseltään. Askarteluvälineet on kummasti huvenneet, nukkikseen on hävinnyt osa ja olen lakannut ostamasta mitään suoraa askarteluun liittyvää, ostan niitä vain jos voin käyttää ne nukkikseen. Onpas mennyt köyhäksi tämä minun ostopolitiikka. Ihan sama mitä ostan ja mistä, mutta yleensä se liittyy nukkikseen. En oikein osaa enää esim. kirppiksellä edes ajatella, että voisin ostaa jotain kivaa kotiin tai itselle.... :D
Mutta tässä kuva kortista, tuskinpa isä sitä ainakaan etukäteen näkee :D
1043667.jpg
Tommonen peisikki. Laitoin lahjanarua (sinipohjainen, kultaviiruja) päihin ja kultatarroja loput. Ei jaksa väsätä sen enempää. Onneksi näinkin saa ihan ok -jälkeä.

Nyt suihkuun.

1036532.jpg