Ei voi olla mitään tämän surkuhupaisampaa, satiirisempaa.. Ei voi olla. Niin surullista kuin tämä samalla onkin, en voi estää itseäni myhäilemästä huvittuneena.
Appiukolta pitäisi ottaa tänään alkolukko autosta pois, vuoden jälkeen. Kaikki kai tietävät mikä se on ja mistä seurausta.
Mies eilen jo varoitteli isäänsä, että lopettaa juomisen ja on tänään selvä ja ajaa itse sinne poistoon. Voi naurettavuus. Ukko on tuhannen tiltissä. Joopa joo, miltäköhän näyttää kun mies saapuu alkolukon poistoon pellit kiinni? Onpa lupaavaa.
Nyt saa taas alkaa sitten mies huolehtia, notta missä kunnossa se ukko siellä ajelee ja milloin seuraavaksi jää kiinni. Alkaa olemaan jo niin monet kerrat jäänyt kiinni, että saisi kyllä luvan saada linnaa. Siinäpä olisi herralle isosti selittelemistä, että mitenkäs nyt näin. Kun kaikki pidetään aina päältä päin niiin siistinä ja hän on niiiin fiksu ja filmaattinen mies, juu juu. Ketunmarjat. Kaikki tutut tietää, että ukko on silkka alkoholisti jolla on niin paljon tunneongelmia, että maanisdepressiivistäkin huippaa. Kaikki ongelmat hoituu muutamalla pullolla. Enkä puhu olutpulloista. Ja sitten ollaan niiin päällepäsmärinä, minun elämäni on loistava, kyllä minä osaan, annaskun minä sanon, minä olen elänyt kauemmin, et sinä tiedä niin kuin minä... Paha vaan, että herra minä on pahuksenmoinen alkkis ja todellisuudentajunsa kadottanut. Mies hukkuu omaan erinomaisuuteensa, ja mahdolliset ongelmat katoaa tietty kun vähän tinttaa yksinään.
Taisin vähän eksyä haukkumaan. Kuinkas se nyt näin?
Mies siis lähti isäänsä kyytiin alkolukon poistoon. Ei voi olla niin idioottia äijää, ettei tajuaisi miten typerältä tuo kuulostaa ja näyttää? Voi elämä... En edes minä keksi tarpeeksi pahaa ilmaisua tähän.
Toisaalta harmittaa että mies edes suostui lähtemään. Yritin sanoa, ettei antaisi periksi. Olkoon ukko siellä alkolukkonsa kanssa vaikka loppuelämänsä.

"Turun poliisilaitokselta, iltaa. Meillä olisi täällä mies ja kissa."
"Kissan minä tulen hakemaan, mutta ukko saa jäädä."
- ote poliisin ja silloisen ukon naisystävän kesken käydystä puhelinkeskustelusta ennen alkolukon asennusta -

Johanna Hanipsu - satiiristen sattumusten sarja
(Lemony Snicket, surkeiden sattumusten sarja)