Kaikenlaista on tässä jo vastaan tullut vaikka koko hommaa ei ole vielä tehty kuin vajaa kaksi viikkoa... Hakkumista, luuria korvaan ja ensialkuun nyrpeät ihmiset ovatkin yllättäen muuttuneet ihaniksi ihmisiksi ja tilanneet lehden. Toki myös hauskoja ja mukavia ihmisiä on mahtunut mukaan.
Melkein jo luulin että ammattitaudikseni tulee nimike "luuri-ranne", niin kuin joillain on "tennis-kyynärpää", kun nostelin puhelimen luuria päivät pitkät, mutta tänään sain vihdoin sen headsetin. Tosin miun kampaus ei siitä tykännyt hyvää.. Dääm.
Muutamia vinkkejäkin on ihmisille, joille puhelinmyyjät soittavat, tässä niitä:

1. Myyjäkin on ihminen, sitäkin vituttaa olla luuri korvalla puhumassa paskaa, mutta teidän ei tarvitse kuunnella sitä kuin korkeintaan minuutti, myyjä joutuu kuulemaan omaa solkotustaan (plus muiden) koko päivän ja viikon. Koettakaa kestää.
Me emme nauti siitä että ihmiset valittavat meille puhelinmyynnistä ja syyttävät meitä häirinnästä ja uhkaavat syytteillä.

2. Jos valehtelet myyjälle, tee se hyvin. Olen soittanut erääseen numeroon monta kertaa, eilen ihminen ei ollut tavoitettavissa ja minulle sanottiin että voin soittaa tänään viiden jälkeen. Soitin ja vastauksena oli että henkilö ei ole vielä tullut kotiin. Toisen kerran soitin ja kuulemma juuri oli soinut kännykkä johon henkilö oli vastannut (soitin siis lankapuhelimeen). Kolmannella kerralla henkilö ei kuulemma ollut vielä tullut kotiin......... ?! Eli siis missäköhän tämä henkilö oli silloin kun hän kännykkään vastasi...? Eli älkää sotkeentuko omiin huonoihin valheisiinne, vaan pysykää edes tarinassa, vaikka se olisi läpinäkyväkin...

3. Kaikkein helpointa on vain vastata siihen soittoon, sillä muuten myyjä jatkaa soittamista niin kauan että saa ihmisen kiinni ja veilä senkin jälkeen jos asiakas ei suostu ollenkaan kuuntelemaan mistä on kyse, sillä miten hän voi kieltäytyä kun ei tiedä mistä on kyse? Me emme tee sitä tahallamme, me vain haluamme saada sanottua mistä oikein on kyse.

4. Ennen kuin alatte jankkaamaan myyjälle "en osta mitään" -loorumia ja myyjän yrittäessä saada sanotuksi asiaansa väliin ja loppujenlopuksi puhelu päättyy siihen ettei myyjä saa asiaa selitettyä, niin miettikää että siinä jankkaamiseen kulutetussa ajassa myyjä olisi kyllä jo ehtinyt selittää asian teille nätisti ja te olisitte voineet kieltäytyä kohteliaasti asiasta.

5. Älkää räyhätkö myyjälle jos teille on soittanut myyjiä toisilla asioilla, myyjä ei sitä voi tietää.

6. Jos ette halua puhelinmyyntiä, hankkikaa ihmeessä SOITTOKIELTO. Sen saa Suomen Suoramarkkinointiliitolta, tarkemmin tässä, ja todella, se pitää IHAN ITSE hankkia, ei sitä kukaan muu teidän puolestanne voi tehdä eikä myyjä voi tietää onko joku ihminen omassa mielessään itselleen sellaista solminut. Eräs asiakkaani alkoi reuhata minulle, kun yritin kauniisti selittää, että "jos ei halua puhelinmyyntiä niin voi hankkia soittokiellon" että "itsekö sellainen pitää hankkia?!!" Siis anteeksi nyt vain rouva hyvä, mutta WTF sinunkin mielessä liikkuu?!! Mistä riivatusta sinä luulet sellaisen tosta noin vaan ilmestyvän jos et sellaista mistään hae tai kellekään puhu? Se ei ole mikään "ei mainoksia, kiitos" -juttu, jonka voit liimata luuriin kiinni ja luulla että sillä pääsee turhista soitoista.

7. Yksittäinen puhelinmyyjä ei välttämättä voi vaikuttaa soittaako joku muu myyjä samasta firmasta sinulle toisen lehden (tai edes saman lehden) asioissa myöhemmin uudelleen, eikä hän voi muistaa onko hän soittanut sinulle jokus aiemmin jonkun toisen lehden asioissa, sillä ainakin meillä toimitaan ihan paperipelillä, meillä ei ole tietokoneita mistä näemme kaiken mahdollisen, meillä on vain paperi jossa lukee asiakkaan nimi, osoite ja puhelinnumero. Siinä kaikki. Ja jos asiakas ei tilaa sitä nimenomaista lehteä jota me myymme niin hänen sen hetkinen tilauspaperinsa menee roskiin. Me emme voi muuttaa mitään tietoja missään muussa tapauksessa kuin jos asiakas tilaa lehden ja hänen osoitteensa on muuttunut. Vain siihen voimme vaikuttaa.

Mutta asiakastakin tässä on puolustettava, ainakin minun korvaani särkee riivatusti muutaman uuden teinixpojan myyntitapa... "Mä täällä pläälehdestä moro, onks Leo?" (jos ei ole niin) "Okei mä soitan sit uudestaan, moi". ARRRGGHHH! Kiltit kultamurut, en pyydä teitä puhumaan kirjakieltä, eikä se ole edes suotavaa, mutta nätisti voi silti puhua. "Hei, Jussi Lampi täältä soittelee, onko Leo puhelimessa / tavoitettavissa, minä soittelen sitten uudestaan, kiitos, hei". Simple.

778415.jpgHuh. Joo. :D